Wet Pensioencommunicatie
Het wetsvoorstel Pensioencommunicatie van secretaris Klijnsma van SZW is unaniem door de Eerste Kamer goedgekeurd. Het was al eerder door de Tweede Kamer goedgekeurd. Ingangsdatum van de wet is 1 juli 2015. De wet heeft gevolgen voor de verzekeraars en pensioenfondsen en indirect ook voor werkgevers.
De pensioensector hecht veel belang aan goede communicatie en spant zich in om die te verbeteren. Pensioen 1-2-3 is een gelaagde, visueel aantrekkelijke, digitale welkomstbrief waarin de pensioenregeling op eenvoudige wijze wordt uitgelegd. Het doel van de Wet Pensioencommunicatie is, dat de werknemer:
- weet hoeveel pensioen hij/zij kan verwachten en of dit voldoende is;
- hij/zij zich bewust is van de risico’s en de kosten van zijn pensioenvoorziening;
- weet welke actie hij/zij zelf kan nemen.
Voor de werkgever vloeien er niet direct verplichtingen voort uit deze wetgeving, maar wel meer verantwoordelijkheid. De wetgever wijst wel overduidelijk op deze verantwoordelijkheid in de Memorie van Toelichting op de wet. De pensioenuitvoerders zullen anders gaan communiceren over pensioen. De focus ligt op informeren, zodat er handelingsperspectief komt voor de werknemer.
De Wet Pensioencommunicatie geeft met name verplichtingen voor de pensioenuitvoerders inzake het beschikbaar stellen van informatie. Ook verplichtingen over de vormgeving van de nieuwe communicatie. Er zijn voorschriften over de inhoud, maar ook is er een mogelijkheid van digitaal communiceren waarvan de uitvoerders massaal gebruik zullen gaan maken.
Wat verandert er in de communicatie richting de werknemers?
De pensioenuitvoerders communiceren vanaf heden op een andere wijze richting de werknemers:
- Laag 1: verkorte algemene informatie over de pensioenregeling in 5 minuten
- Laag 2: meer informatie over de pensioenregeling in circa 30 minuten
- Laag 3: gedetailleerde informatie over de pensioenregeling, inclusief inzage in kosten, uitvoeringsovereenkomst en startbrief.
Standaard communiceren pensioenuitvoerders alles digitaal (online). De werknemers kunnen ervoor kiezen om de relevante documenten per post te ontvangen. Hiervoor kunnen zij contact opnemen met de uitvoerder.